Początki gier online: Od MUD-ów do gigantycznych MMO
Wprowadzenie: Pierwsze gry online i ich techniczne ograniczenia
Początki gier komputerowych sięgają znacznie wcześniej, niż moglibyśmy przypuszczać. Już w latach 50. i 60. XX wieku, naukowcy i inżynierowie eksperymentowali z prostymi grami na wielkich komputerach laboratoryjnych. Projekty takie jak "Tennis for Two" z 1958 roku czy "Spacewar!" z 1962 roku pokazywały potencjał komputerów jako narzędzi rozrywki. Przełomowym momentem był rok 1976, kiedy powstała "Colossal Cave Adventure" - pierwsza gra komputerowa z narracją. Chociaż pozbawiona elementów graficznych, wprowadzała ona koncept wirtualnego świata przedstawionego opisami, z którym gracz mógł wchodzić w interakcje za pomocą prostych komend tekstowych. Wczesne gry online borykały się z licznymi ograniczeniami technicznymi. Komputery miały niewielką moc obliczeniową i pamięć, łącza internetowe były wolne i drogie. W latach 90. koszty połączeń internetowych wykorzystywanych do gier były tak wysokie, że wielu graczy nie mogło sobie pozwolić na dłuższe sesje. Przesyłanie danych, nawet tych tekstowych, wiązało się z dużymi wydatkami.
MUD-y: Tekstowe gry online i ich wpływ na rozwój gatunku
Pierwsze gry online określane mianem MUD (Multi-User Dungeon) powstały na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Pierwszą taką grę stworzyli Richard Bartle i Roy Mercer w 1978 roku. MUD-y były tekstowymi grami sieciowymi RPG, do których można było grać bez użycia myszki, wyłącznie za pomocą komend wpisywanych z klawiatury i specjalnego klienta MUD. Rozgrywka w MUD-ach opierała się na eksploracji wirtualnego świata podzielonego na lokacje (pokoje, polany, place targowe itd.), w którym można było spotykać innych graczy oraz postacie sterowane przez komputer. Gracz otrzymywał opisy tekstowe otoczenia i wydarzeń, a następnie podejmował decyzje wpisując odpowiednie komendy. MUD-y bazowały głównie na światach fantasy inspirowanych grami fabularnymi typu Dungeons & Dragons. Zawierały magię, różnorodne rasy postaci i klasyczny dla gier RPG system rozwoju poprzez zdobywanie doświadczenia i poziomów. Wpływ MUD-ów na rozwój gatunku gier online był ogromny. To z nich zaczerpnięto wiele elementów, które stały się standardem w późniejszych MMORPG: system rozwoju postaci, eksplorację świata podzielonego na lokacje, wykonywanie zadań (questów), walkę z przeciwnikami kontrolowanymi przez komputer, handel i interakcje społeczne. Prawdziwy szał na gry typu MUD nastąpił wraz z rozpowszechnieniem komputerów podłączonych do sieci. Rozgrywka była wtedy możliwa dzięki połączeniu modemowemu i tworzeniu sieci z innymi użytkownikami.
