Jak gry sportowe odmieniły wirtualną rozrywkę?
Początki gier sportowych i ich pierwsze symulacje
Historia gier sportowych rozpoczyna się niemal równolegle z historią gier komputerowych jako takich. Już w 1947 roku Amerykanie Thomas A. Goldsmith Jr. i Estle Ray stworzyli "Cathode-Ray Tube Amusement Device", czyli analogowy symulator pocisku rakietowego wykorzystujący lampy elektronowe. Chociaż nie było to jeszcze typową grą sportową, stanowiło istotny krok w kierunku interaktywnej rozrywki. Prawdziwy przełom nastąpił w 1958 roku, gdy fizyk William Higinbotham stworzył "Tennis for Two" - pierwszą graficzną grę sportową, wyświetlaną na oscyloskopie i wyposażoną w kontrolery do sterowania. Była to symulacja tenisa, która uwzględniała takie parametry jak prędkość wiatru czy grawitacja, co stanowiło imponujące osiągnięcie jak na tamte czasy. Gra pozwalała dwóm osobom sterować ruchomymi platformami, którymi uderzały piłkę. Następnym kamieniem milowym był "Spacewar!" stworzony w 1961 roku przez Steve'a Russella z MIT. Choć nie była to bezpośrednio gra sportowa, zawierała elementy rywalizacji, gdzie dwaj gracze kierujący statkami kosmicznymi mieli za zadanie zniszczyć przeciwnika. W amerykańskich publikacjach wskazuje się ją jako pierwszą grę z prawdziwą wektorową grafiką komputerową. Lata 70. przyniosły kolejne innowacje w postaci pierwszych komercyjnych automatów do gier. Jedną z pierwszych gier na automaty był "Pong" (1972), prosty symulator tenisa stworzony przez Nolana Bushnella, którego seryjna sprzedaż przez Atari doprowadziła do pierwszego sukcesu komercyjnego w branży. W tym samym okresie Ralph Baer stworzył pierwszą w historii konsolę gier wideo pod nazwą Magnavox Odyssey (1972), która zapoczątkowała pierwszą generację platform do grania. W 1974 roku Atari wydało "Gran Trak 10", jedną z pierwszych gier wyścigowych, która również przyczyniła się do rozwoju gatunku gier sportowych. Te pierwsze eksperymenty z grami sportowymi stworzyły podwaliny pod przyszłe, znacznie bardziej zaawansowane symulacje.
Rozwój gier sportowych na konsole: seria FIFA, seria NBA
Prawdziwy rozkwit gier sportowych nastąpił wraz z upowszechnieniem konsol do gier w latach 90. XX wieku. Jedną z najbardziej znanych serii gier sportowych, która zrewolucjonizowała rynek, była seria FIFA. FIFA zadebiutowała w 1993 roku grą "FIFA International Soccer" (znaną także jako FIFA '94), wydaną na komputerach osobistych i konsolach (m.in. Sega Mega Drive, SNES, Sega Master System i Game Boy). Była to pierwsza gra wideo na oficjalnej licencji FIFA, stworzona jako element promocji piłkarskich Mistrzostw Świata w Stanach Zjednoczonych. Przez kolejne trzy dekady gry z głównej linii cyklu ukazywały się w regularnych, jednorocznych odstępach, zyskując status najsłynniejszej serii gier piłkarskich na świecie. Najnowsze odsłony serii, jak FIFA 22, przyniosły daleko idące udoskonalenia rozgrywki dzięki przełomowej technologii nowej generacji HyperMotion, która łączy zaawansowane dane z rejestracji ruchu całego zespołu z uczeniem maszynowym. Technologie te znacząco poprawiły realizm gry, oferując najbardziej realistyczną i płynną rozgrywkę w historii serii. Warto jednak zauważyć, że w 2022 roku firma Electronic Arts oraz Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) nie zdołały dojść do porozumienia w kwestii opłat licencyjnych za wykorzystywanie marki FIFA, co doprowadziło do rozstania po wydaniu FIFA 23. EA kontynuuje tworzenie gier piłkarskich pod nową nazwą – EA Sports FC. Równolegle do rozwoju serii FIFA, na rynku gier koszykarskich toczyła się rywalizacja między seriami NBA Live od EA Sports i NBA 2K od Take-Two Interactive. NBA Live, której korzenie sięgają lat 80. XX wieku, była przez długi czas dominującą serią gier koszykarskich. Rozgrywka w grach z serii NBA Live łączyła cechy gry sportowej, symulacji i strategii menedżerskiej, pozwalając graczom kierować zawodnikami ulubionych drużyn amerykańskiej ligi NBA. Jednak z czasem seria NBA 2K, zapoczątkowana w 1999 roku, zdobyła przewagę na rynku. Szczególnie znacząca była gra NBA 2K11 z Michaelem Jordanem na okładce, która wprowadzała tryby specjalnie zaprojektowane wokół legendy koszykówki, takie jak "Jordan Challenge" oraz "MJ: Creating a Legend".
Gry sportowe na komputery: Football Manager, symulatory wyścigów
O ile konsole zdominowały segment gier sportowych nastawionych na zręczność i szybką akcję, o tyle komputery osobiste stały się platformą dla bardziej złożonych symulacji i gier menedżerskich, które wymagają strategicznego myślenia i planowania. Najlepszym przykładem jest seria Football Manager, która zrewolucjonizowała gatunek menedżerów piłkarskich i do dziś cieszy się ogromną popularnością wśród miłośników futbolu. Idea gier typu menedżer piłkarski narodziła się już w latach 80. ubiegłego wieku, a za pierwszą produkcję tego typu uważa się grę "Football Manager" autorstwa Kevina Tomsa, brytyjskiego programisty. Współczesna seria Football Manager, znana z niezrównanego realizmu i dbałości o szczegóły, powstała po zakończeniu współpracy studia Sports Interactive ze spółką Eidos Interactive. Football Manager 2005, pierwsza gra z nowej serii, wprowadziła szereg innowacji, takich jak możliwość prowadzenia rozgrywki w jednym z tysięcy aktywnych zespołów z kilkudziesięciu krajów świata, a także aktualną bazę danych tworzoną przez tysiące piłkarskich kibiców, zawierającą informacje o setkach tysięcy piłkarzy i pracowników klubowych. Najnowsze odsłony serii, jak Football Manager 2024, jeszcze bardziej rozbudowują system zarządzania drużyną, kładąc nacisk na realistyczne odwzorowanie dynamiki zespołu, analizę umiejętności zawodników i taktyczne planowanie.
Równolegle do rozwoju symulatorów piłkarskich, na komputerach osobistych rozwijały się również zaawansowane symulatory wyścigowe, które przyciągały miłośników motoryzacji i fanów adrenaliny. Pierwsze symulatory wyścigowe pojawiły się w latach 70. i 80. XX wieku, a jednym z pionierskich tytułów był "Gran Trak 10" od Atari. Jednak to lata 90. przyniosły prawdziwy przełom w realizmie i grafice tych gier, dzięki rozwojowi mocy obliczeniowej komputerów. Tytuły takie jak Formula One Grand Prix, Need for Speed czy Gran Turismo wprowadziły bardziej zaawansowane modele fizyki, szczegółowe odwzorowanie samochodów i tras, a także tryby wieloosobowe, które umożliwiały rywalizację z innymi graczami przez Internet. Symulatory wyścigowe stały się nie tylko formą rozrywki, ale także narzędziem do doskonalenia umiejętności jazdy i poznawania tajników motoryzacji.
