Kobiety w historii gamingu: zapomniane pionierki
Gaming długo był postrzegany jako domena męska, jednak dane przeczą temu stereotypowi. Obecnie kobiety stanowią aż 45% globalnej populacji graczy, a w Polsce to niemal 47% wszystkich graczy (około 8 milionów osób). Mimo tej znaczącej obecności jako konsumentki, wśród osób tworzących gry kobiety stanowią zaledwie około 20%. Paradoksalnie, u początków informatyki to właśnie kobiety odgrywały kluczową rolę. W czasach PRL w Polsce zawód "programistki" był uznawany za typowo kobiecy. Jak zauważono w książce "Cyfrodziewczyny", "akuszerkami informatyki w Polsce były kobiety. Jeśli więc ktokolwiek podważa dziś ich kompetencje w tej dziedzinie, musi przyjąć do wiadomości, że historia nie potwierdza jego uprzedzeń". Ten historyczny paradoks - od pionierek programowania do mniejszości w branży - pokazuje, jak istotne jest przywrócenie pamięci o kobietach, które współtworzyły podwaliny dzisiejszego gamingu i technologii.
